11:56 AM | Posted in
Dalam hal mengangkat dan memegang arnab ia tidak boleh sembarangan, apatah lagi untuk arnab yang masih kecil. Apabila terjadi kesalahan dalam mengangkat, ia akan mengakibatkan kecederaan yang menyebabkan kecacatan kekal pada arnab.

Beberapa tabiat yang sudah menjadi kebiasaan yang salah dalam mengangkat arnab : Mengangkat arnab dengan memegang ke dua telinga kelinci. Ini boleh mengakibatkan saraf telinga akan rosak kerana telinga arnab sensitif dan tidak mampu menahan berat tubuhnya. Apatah lagi apabila arnab meronta-ronta bila diangkat ditelinganya. Ini dapat mengakibatkan kepala arnab boleh terkehel dan cacat seumur hidupnya. Mengangkat arnab dengan memegang kedua kaki belakang. Hal ini akan menganggu peredaran darah, akibatnya darah akan menghimpun pada kepala dan posisi organ berubah. Ini mungkin akan terjadinya organ dalaman putus.




Bagaimana mengangkat arnab dengan betul ?

"Untuk arnab dewasa, pegang tengkuk atau punggung dengan salah satu tangan. Setelah terangkat, sebelah lagi tangan digunakan untuk mendukung pada bahagian bawah. Lebih elok jika sebelum diangkat, dibelai-belai dahulu arnab itu. Ini adalah kerana untuk menenangkan arnab dari meronta-ronta.

Untuk arnab yang masih kecil, boleh diangkat dengan memegang bahagian sebelah depan kaki belakang melalui punggung.


Category:
��

Comments

0 responses to "///Cara mengangkat arnab"